tel: 881-202-827
gabinetosteopatii@op.pl

Zapalenie korzonków - leczenie

Korzonki - jak leczyć

Kręgosłup człowieka zbudowany jest z kostnych kręgów, pomiędzy którymi znajdują się krążki międzykręgowe, pełniące między innymi funkcje amortyzującą w przenoszeniu wszelakich obciążeń. Wewnątrz kręgosłupa znajduje się kanał rdzenia kręgowego. Z rdeznia kregowego wychodzą tzw. korzenie nerwów rdzeniowych, potocznie określane jako " korzonki". Struktury te, wychodząc na zewnątrz kregosłupa pomiędzy otworami międzykregowymi, łączą się tworząc pień nerwu rdzeniowego. W otworach pomiędzy kręgami może dochodzić do ucisków na pnie nerwów, bądź ucisków na korzenie nerwów.

Wyróżnia się korzenie czuciowe oraz ruchowe, przewodzące odpowiednio informacje czucia ( np. bólu ) oraz przewodzące informację o ruchu unerwianych włókien mięśniowych. Uciskowi  może ulec zarówno korzeń czuciowy jak i ruchowy, np. przewodzący impuls nerwowy do mięśni pośladkowych, strzałkowych itp.

Jeśli korzeń nerwu rdzeniowego jest uciśnięty np. z powody stenozy otworu międzykręgowego wówczas pojawia się ból lub osłabienie określonej grupy mięśni.

Jak leczyć zapalenie korzonków

Jeżeli określimy poziom oraz przyczynę ucisku ( najczęściej jest nią dyskopatia, "wypadnięcie dysku"), wówczas należy:

1. Rozpocząć terapię manualną

Terapia manualna w przypadku bólów korzonkowych jest zazwyczaj bardzo skuteczna. Wynika to z faktu,  ze poprzez badanie palpacyjne, można dokładnie określić nadmiernie napięte struktury mięśniowe, powięziowe i więzadłowe czy ewentualne niestabilności segmentarne.

2. Regularnie wykonywać zalecone przez terapeutę ćwiczenia

Bardzo ważny jest indywidualny dobór ćwiczeń, gdyż każdy przypadek bólowy jest inny. Dopiero po dokładnym badaniu osteopatycznym można określić rodzaj ćwiczeń oraz wskazać te, które będą ewidętnie szkodliwe.

PAMIĘTAJ !  Ćwiczenia, które przyniosły komuś ulgę, nie zawsze będą wskazane dla Ciebie.

Jeżeli jakies ćwiczenie nasila dolegliwości to  nie wolno go wykonywać.

3. Zadbać o ergonomię stanowiska pracy

Jest to szczególnie istotne, gdy spędzamy dużo czasu w pozycjach statycznych.

Jeżeli mamy pracę sidzącą to należy korzystać z dobrze wyprofilowanych i dobranych rozmiarowo krzeseł. Unikamy też siedzenia z noga założona na drugą nogę. Unikamy siedzenia z wyprostowanymi nogami ( zazwyczaj wymusza to zgięcie kręgosłupa).

Jeżeli mamy pracę stojącą to zwracamy uwagę na tzw. zerokie podparcie. jeśli to możliwe to stoimy w pozycji wypkroczno zakrocznej lub w rozkroku. Im zersza faza podparcia tym mniej przeciążeń dla kręgosłupa.

Unikamy pozycji zgięciowych połączonych ze skręceniem kregosłupa. W tych pozycjach często dochodzi do podrażnień struktur nerwowych.

4. Dobrze sie odżywiać

Wbrew pozorom dieta ma bardzo duży wpływ na stan naszego kregosłupa. Szczególy znajdziesz tutaj.

Skuteczne leczenie korzonków wymaga indywidualnego dostosowania terapii w zależności od przyczyny pierwotnej powodującej ucisk na nerw rdzeniowy. Dobry osteopata dobiera indywidualnie terapię dla każdego pacjenta, gdyż każdy pacjent, ma zazwyczaj inną przyczynę dolegliwości oraz inne możliwości regeneracyjne uszkodzonych tkanek.

Kiedy bolą "korzonki"

Jeśli struktura korzenia nerwu rdzeniowego jest uciskana pojawia się ból ( ucisk na korzenie czuciowe) lub utrata siły określonych mięśni ( ucisk na korzeń ruchowy).

Co uciska korzeń nerwu rdzeniowego

Przyczyną ucisku może być:

• przepuklina jądra miażdżystego

• zawężenie otworu międzykręgowego przez osteofity

• sekwestr w kanale rdzenia kręgowego

• blizna pooperacyjna

• niestabilność kręgowa

• zmiany nowotworowe

Jeśli chcesz umówić wizytę zadzwoń: tel. 881 - 202 - 827

AutorSzymon Miazga - osteopata w REHIOS.